Ögonlaser

Hallå där! Tänkte berätta att operationen gick jättebra och allt är som det ska.
Det känns helt oroligt och jag har fortfarande inte riktigt blivit van vid tanken att jag kan se allt endast med mina egna ögon. Jag tänkte nyss att jag kanske borde ta ur mina linser snart och imorse när jag precis hade vaknat tänkte jag flera gånger att jag skulle sätta på mig glasögonen.
En stund innan behandlingen fick jag lugnande och precis innan operationen hällde de lokalbedövande vätska i mina ögon. Behandlingen gick väldigt snabbt, mindre än tio minuter skulle jag tro. Det var väldigt svårt att föreställa sig innan hur det skulle kännas och hur det skulle se ut när de operarerade. Det gjorde lite ont och var obehagligt men man hade ju ändå kunnat vänta sig något mycket värre.
Efteråt fick jag sitta i ett mörkt vilorum i en halvtimme, sedan gjorde de en snabbkontroll av ögat och efter det fick jag åka hem. Det var inte helt lätt att ta sig hem då jag knappt kunde se något. Det var som att försöka titta på solen. Man kan vända huvudet ditåt men det går bara inte att hålla ögonen öppna, man kan endast kisa. Det var inte endast på grund av ljuset det var så utan det gick bara inte, just då hade jag ju ett sår i ögat kan man säga. Det sved, gjorde ont och rann en massa tårar. Så höll det på i cirka fem timmar. När jag kom hem la jag mig med alla lampor släcka på sängen och lyssnade på radio, med ögonen stängda såklart. Även när jag var tvungen att resa mig upp och göra något kikade jag bara då och då, men kände mig för det mesta fram trots att alla lampor var släckta. Jag var väldigt hungrig men kunde ju inte göra något åt saken själv men en väldigt snäll kompis till mig köpte en sallad och tog med hit som jag åt med stängda ögon. Sedan låt vi bara och pratade och lyssnade på musik tills vi somnade.
När jag vakande idag var min syn oväntat bra. Allt det jobbiga från igår hade försvunnit helt. Jag var lite svullen runt ögonen och lite ljuskänslig men annars var allt jättebra. Jag kunde till och med gå till jobbet senare på dagen.
Nu har jag några restriktioner som jag måste följa i en vecka; jag får inte sminka ögonen, jag måste ta ögondroppar tolv gånger om dagen och jag måste ha solglasögon i solljus. Det sistnämnda lär inte bli särskilt aktuellt i alla fall haha.
Jag är så himla glad att jag har gjort den här operationen, det var värt varenda krona!


En bild på mig idag.

Kommentarer
Postat av: Emma

Hej! Det gick bra att ta sprutan, men gjorde lite ont :/ Kram :)

2011-11-26 @ 21:10:13
URL: http://emmismede.blogg.se/
Postat av: Angelique

Okej vad bra, nu är det iaf gjort!

2011-11-27 @ 11:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0