End of East Coast Trip

Hej pa er!
Efter Townsville blev det ett stopp i Mission beach dar allt helt plotsligt blev tropiskt innan jag fortsatte upp till Cairns som var min slutdestination med busspasset jag hade kopt. Pa vagen upp traffade jag en norsk tjej som precis som jag var sugen pa att se lite mer norrut sa vi hyrde en bil och gav oss ut pa roadtrip i fyra dagar. Bilder pa det kommer upp snart!
Sedan var det antligen dags att flyga tillbaka till Sydney. Dock hade jag gjort varldens tabbe och bokat mitt flyg for fel manad (vilket jag upptackte kvallen innan jag skulle aka nar jag skulle kolla vilken tid mitt plan gick) sa det blev en valdigt onodig utgift dar nar jag var tvungen att boka ett nytt flyg i sista minet, men men nu ar jag har i alla fall :) Som jag har langtat efter att komma tillbaka Sydney, dels for att det ar en grym stad men mest for att idag kommer Li och Jenny hela vagen fran Sverige och halsar pa i tva veckor!! :D Ska bli sa sjukt kul. Nu sitter jag och kollar upp lite saker att gora i Sydney och langtar tills deras plan ska landa!

Tisdagslyx

Nytt i garderoben (resväskan)

Syns inte riktigt på bilden men den svarta delen är täckt av svarta nitar.
Jag älskar påsen nästan lika mycket som kläderna ;)

Townsville

Här kommer lite andra bilder från Townsville.
Jag och en kompis åt lunch och jordgubbar i den här mysiga parken :)

Kinesisk vaddetnuheter
Stan på kvällen

Gågata längs med vattnet med bla grillar, strand och en vattenpark.

Castle Hill, Townsville

Efter Magnetic Island blev det ett stopp i Townsville som är den största staden i Queensland efter Brisbane. De flesta backpackers tar sig inte tiden att stanna här och jag hade själv inte planerat att göra det heller eftersom jag hade hört att det inte finns något att se här men jag är glad att jag åkte hit ända. Det är en mysig stad och jag har haft två jättebra dagar här.
En av de första sakerna jag såg var den enorma klippan Castle Hill som är snäppet för liten för att kallas berg. Jag gick en walking treck upp till toppen, och det var ingen dålig promenad!

Magnetic Island

Dagen efter Full moon party skulle jag redan åka vidare men jag tog färjan tillbaka till fastlandet på kvällen istället för direkt efter utcheckningen så att jag hade en hel dag att se ön.
Naturen där var väldigt vacker. Det fanns många fina stränder och hostelet vi bodde på hade helt perfekt läge, det låg precis vid stranden.
Några av bilderna jag tog på ön:

23 år och fest!!

Dagen som vi kom tillbaka från båten till Airlie beach var det efterfest på kvällen med alla som hade varit på båten. Vi möttes upp på en bar och festade sedan hela natten lång. Eftersom jag skulle fylla år dagen efter började alla fira mig när klockan slog tolv och det var en riktigt lyckad kväll! En sådan där då man inte har några förväntingar alls och det sedan slutar med att bli en av de bästa utekvällarna på länge.
Skål!
Nästa dag åkte jag och flera som hade varit på efterfesten till Magnetic Island, enda stället i Australien där de har Full moon parties och den här månaden råkade den inträffa på min födelsedag!

The Whitsundays

Efter Emu Park spenderade jag en natt i Airlie Beach och därifrån tog jag båten till vackra ögruppen Whitsundays. Vi spenderade två nätter på båten och åkte till olika ställen på dagarna där vi kunde slappa på stranden och snorkla.

En liten lektion om krokodiler

Jag var på en krokodilfarm i Emu Park. Det var väldigt intressant. Krokodiler är fantastiska djur som har många egenskaper som jag inte kände till tidigare. Guiden berättade att deras blod innehåller ett ämne som kan hjälpa till att motverka bland annat hiv! Men av någon idiotisk anledning som har med pengar att göra vill man inte forska vidare och ta nytta av det. Galet vilken värld vi lever i..
De påverkas inte heller av blodförgiftning. Deras kropp reglerar nämligen deras eget blodflöde. Om de till exempel skulle bli av med en fot reglerar kroppen så att blodflödet stängs av där och de slutar blöda efter bara några minuter!
Bara här gömde sig ca 15 krokodiler! De är experter på att kamouflera sig i vatten. Hade det inte varit för att de precis hade blivit matade hade de inte synts alls. Efter att ha varit över ytan en gång och andats kan de vara under ytan i 6 timmar utan att andas!
Man kan tro att krokodiler äter mycket men de äter faktiskt otroligt lite. Här blev de matade med kyckling och en sådan var tillräckligt för en hel dag. Så om de skulle äta ett större djur eller en människa skulle de klara sig i veckor eller till och med månader efter det utan att äta alls!
Krokodiler är otroligt kvicka och kan känna vibrationer från en människa som står helt stilla bara genom att hjärtat klappar.
Jag fick hålla en bebiskrokodil!