Beijing

Hej! Hoppas att ni haft en fin helg. För mig känns det som helg jämt eftersom jag alltid är ledig. Idag ska vi hälsa på gammelfaster som ska bjuda på glutenfria våfflor :)
Det enda jag har visat er från Peking-resan är ju bilder från Kinesiska muren så nu tänkte jag lägga upp lite bilder från resten av min semester där.
Såhär såg det ut på flygplatsen. Men det var långt ifrån hur det såg ut när man kom utanför flygplatsen. Det första som hände när jag hade landat var att mitt Visa-kort käkades upp av en bankomat. Kortet fick jag aldrig tillbaka och det blev ett himla krångel för att kunna få ut kontanter då de flesta bankomaterna inte accepterade mitt andra (svenska) kort och dessutom bara hade menyer på kinesiska.
Till slut kom jag därifrån och jag möttes av ett kallt och grått Peking.
På den här gatan låg mitt hostel.
Till skillnad från Hong Kong var Peking inte ett dugg influerat av västvärlden så det var väldigt kul att de hade H&M där (det finns däremot inte i Australien!). Priserna låg som i Sverige och verkade vara en ganska exklusiv affär för kineserna för att det var knappt några människor därinne.
Gick man däremot till en vanlig shoppinggata/markand kunde det se ut såhär. Fullt med småaffärer och stånd med kläder, mat och prylar.
Jag var på Beijing Zoo där man bland annat kunde se pandor. De ser ju så himla kramgoa ut! Tyvärr sov alla pandor så jag fick ingen bättre bild än den här.
Att ta sig fram i Peking var inte det lättaste!
Sådana här godisaffärer fanns överallt. Köpte med lite "godis" hem till familjen men det var ingen hit. Såg lite konstigt ut när man tog av papperet och smakade tydligen potatismjöl, hmm..
Ingången till den Förbjudna staden där endast de högt uppsatta personerna bodde och hade tillträde förr.
En av byggnaderana i den Förbjudna staden.
Himmelska Fridens Torg.
Birds Nest och Water Cube från Olympiska spelen 2008.
Sjuukt mkt människor vid tunnelbanan. Vi skulle ner till perongen och vips så stod vi i en rulltrappa som vi inte ens såg att den fanns, hade bara hamnat där med strömmen av alla människor :P
Sådär, en liten sammanfattning av det som jag såg och gjorde i Peking :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0